♦ AmoyLalato ♦

Monday, September 21, 2015

KENA TAHAN WAD?

Hai korang! Sabtu hari itu Amoy pergi Veterinar yang biasa Amoy pergi di area rumah ni disebabkan my cat (UTEH) sakit. Amoy mula risau sebab Uteh suka bersendirian sepanjang dua hari dan paling membuatkan Amoy risau adalah uteh tak nak makan dan mata mula berair serta kemerahan.
Amoy bagi Uteh multi-vitamin dan letak ubat mata serta paksa makan minum, takutlah kalau energy Uteh tak ada dan boleh menyebabkan sakit makin parah. So, selepas dua hari Amoy perhatikan kesihatan Uteh ni.. Amoy decide untuk bawa ke veterinar sebab Uteh makin lemah. Amoy terlalu risau sampai tak boleh tidur.
Tengahari tu, Amoy bawa Uteh ke veterinar, bila sampai ke veterinar dah ramai dengan owner pets masing-masing sebab hari Sabtu kan..confirm lah ramai orang. So, pergi ke kaunter check in nama Uteh dan menunggu doktor panggil nama. Sambil tu, tengok lah kucing dan anjing kat sana. Mak aii, besarnya anjing nya sama besar dengan tuannya. Kucing pun comel-comel..geram je aku.. haha xD

Tengah menunggu Doktor panggil XD
Bila Doktor pun panggil nama Uteh..Amoy pun masuk ke bilik tu. Bawa keluar Uteh untuk di check oleh Doktor. Bila Doktor tengok condition Uteh pun, dia dah dapat tahu Uteh sakit apa tanpa perlu buat test yang berharga Rm50 tuh (test kit untuk tahu positif or negatif penyakit Uteh). Doktor ambil sample tahi dan check suhu badan Uteh, yang pasti demam Uteh agak tinggi dan berat badan Uteh agak susut bila doktor tu timbang.Amoy beritahu Doktor mulut Uteh busuk dua tiga hari ni mungkin ada Virus or ulser.
Lepas beberapa lama dalam bilik untuk check up Uteh. Doktor pun confirmkan yang Uteh dah terkena Virus jahat iaitu Virus Parvo dengan nama saintifik iaitu Feline Panleukopenia Virus (FPV) atau Feline Infectous Enteritis/FIE (radang usus menular). Amoy memang dapat agak dengan bau mulut si Uteh ni mungkin terkena Virus tapi Amoy nak puaskan hati juga untuk ke veterinar kan. Walaupun dah pernah Vaksin tapi sayangnya Uteh belum vaksin penuh lagi. Bertambah sedih bila Doktor kata nak tahan wad untuk tengok condition Uteh selama 5 hari ni dan nak tahu harga berapa untuk kos rawatan kalau kena tahan wad? hurm.. RM600+ untuk 5 hari. Ya Allah, makin sedih Amoy dengar kos rawatan masuk air untuk si Uteh ni. Kemungkinan virus ini datang mungkin dari kucing lain yang selalu datang makan dekat rumah Amoy. Wallahualam. So, Doktor suruh Amoy jangan bagi kucing lain masuk tapi Amoy kesian lah pulak kucing luar yang nak mintak makan tu. hurm.
Doktor pun beri pilihan untuk bawa ke rumah dan jaga sendiri, tapi.. Amoy kena pantau 24hour sebab kena bagi ubat antibiotik, immune booster, multi vitamin dan ubat selera makan selama 7hari serta suapkan makan minum guna picagari. So, Amoy pun decide untuk bawa kerumah kerana kos nya agak tinggi untuk seekor kucing dan belum tentu sembuh sepenuhnya sebab Doktor kata Virus parvo ni tiada ubat just kita boleh atasi dengan memcegah saja. Amoy tanyalah kat Doktor macam mana dengan kucing Amoy yang lain, sebab duduk satu tempat.. Amoy dah risau sangat sebab kucing Amoy dah lah banyak. Doktor kata kalau kucing yang lain tak ada simpton teruk macam Uteh.. cepat asingkan supaya tak melarat sampai kucing lain terkena Virus jahat ni. Doktor cakap juga maybe kucing Amoy yang lain antibodi kuat untuk bertahan. Amoy berharap tak ada apa yang teruk bakal berlaku lah. Amoy sayang sangat kucing-kucing Amoy, mereka lah segalanya untuk Amoy.
Kesiannya Uteh sayang achu ni . :,(
Kos checkup Uteh semalam sebanyak RM130 sahaja termasuk ubat-ubatan. Amoy balik rumah saja terus cuci bekas makanan, minuman kucing dan sangkar kucing serta alatan mainan kucing Amoy di rumah menggunakan Clorox dan air panas. Mop lantai seluruh rumah supaya Virus jahat ni mati. Doktor pun dah pesan supaya cuci semua alatan kucing dengan Clorox sebab hanya Clorox mampu mematikan virus tu dipersekitaran dan udara.,before this pun memang Amoy campurkan sabun pencuci dengan clorox tapi dah ditakdirkan virus tu nak muncul jugak kan.
Alhamdulillah Uteh ni senang bila suap makan ubat.. tak ada lah dibuangnya ubat tu kan. Sambil beri ubat sambil tu aku cakap dengan Uteh supaya cepat sihat, lawan sakit tu sebab kucing faham apa yang kita cakapkan. Amoy beri makanan lembik yang dah di blend gunakan picagari tu dengan air glucose untuk bagi lebih tenaga.

Uteh semasa masih sihat
Amoy berharap sangat Uteh boleh survive dan sihat seperti sedia kala. kalau sihat boleh lah vaksin penuh nanti. 
Lots of Love 

1 391 Dreaming:

Fairuz Aqilah said...

Sensitifnyaa dengar pasal kucing. Get well soon, Uteh! xoxo

Post a Comment

Thanks for comments. I Love You ♥